نوشته شده توسط : matin

Motion Graphic یاطراحی گرافیک حرکت یا موشن گرافیک یا گرافیک متحرک یا به عبارتی راحت تر تکنیک در تلفیق تصویر و صدا درحال حاضر در ارتباطات رسانه به جایگاه خوبی رسیده است با بهره مندی از حرکت تصویرهای بیتی و برداری و افزودن Sound Effects به آن ها می توان موشن های جالبی را ساخت که در نهایت باعث جذب هر چه بیشتر مخاطب می شود این مساله منجر به تولید تبلیغات موثر و کوتاه در رسانه های گوناگون مثل شبکه های اجتماعی شده است تاثیر این موشن ها به قدری زیاد است که به روشی برای آموزش تبدیل گشته است  این گونه موشن ها از نظر زمان پخش اغلبدر حدود ۱۵ ثانیه هستند.



:: بازدید از این مطلب : 831
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 شهريور 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : matin


تدوین(Editing)آخرین پورسه در مراحل فیلمسازی است،یعنی مرحله ی پس ازتولید یا Post-Productionدر آن تمام تلاش های عوامل نتیجه می گیرد،برگزیدن نماها،مرتب کردن نماها و سکانس ها پشت سر هم(طبق لیست تایید نماهای کارگردان)،صداگذاری روی فیلم این کارها به وسیله،استفاده از فیلم نامه قوانین و اصول فیلم سازی و خلاقیت تدوین گرانجام می گیرد.



:: بازدید از این مطلب : 441
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 شهريور 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : matin


آشنایی با نما ، شات ، پلان وکادرهای سینمایی

نما،پلان یا شات کوچک‌ترین جز فیلم است و برابر با فاصله زمانی از شروع فیلمبرداری تا زمانی که دکمهstop (پایان ضبط)را می زنید.

چرا شات هم گفته می شود ؟
ریشه شناسی واژه شات به روزهای اولیه تولید فیلم با دوربین هندلی دستی Hand-cranked camera باز می‌گردد. این دوربین قدیمی عملکردی شبیه به مسلسل‌های هندلی زمان خود داشت که با چرخاندن دستگیره یا هندل شلیک می‌کرد. به همین دلیل این کار (فیلمبرداری) به shooting یعنی شلیک و هر نما به shot یعنی گلوله معروف شد.

 



:: بازدید از این مطلب : 3216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 شهريور 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : matin

لنز (Lens) استوانه‌ای حاوی مجموعه‌ای از عدسی ها است که نور را از خود عبور داده و به درون دوربین هدایت می‌کند و باعث می‌شود که تصویر به صورت واضح بر روی فیلم یا گیرنده تصویر منعکس شود.

قدرت و کیفیت لنزها به عوامل گوناگونی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها فاصله کانونی و عدد دیافراگم است.فاصله کانونی برحسب میلی‌متر است و معرف زاویه دید لنز است.در مقابل لنزهای با فاصله کانونی ثابت، کیفیت بالاتری دارند.

 



:: بازدید از این مطلب : 522
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 شهريور 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : matin

خط فرضی

خط فرضي Imaginary Line یا قانون ۱۸۰ درجه ، خطی راهنما و فرضی در هنر فیلمبرداری و تدوین فیلم که طبق آن باید یکسانی روابط چپ و راست دو شخصیت در یک صحنه برقرار گردد تا بننده از لحاظ بصری و فهم درست موقعیت و حرکت دچار اشتباه نگردد در مجموع میتوان گفت قاعده‌اي است كه براي برقراریتداوم جهت و زواياي دوربين که با توجه به مکان و عملکرد بازیگران، کشیده شده و دوربین باید در یک سوی این خط قرار بگیرد و نباید این خط ، توسط دوربین شکسته شود.تصور کنید شما اگر این خط را رعایت نکنید ،هنگام تدوین چه فاجعه ای رخ می دهد ،یکباره می بینید جهت حرکت ها عوض می شود و بازیگران بجای اینکه بطرف همدیگر بیایند از هم دور می شوند.

چند نکته مهم

• در حالتی که تنها یک شخصیت در صحنه وجود دارد ،خط فرضی جهت نگاه او است. حتی اگر سرش به سمت دیگری بچرخد و جهت نگاهش عوض شود،خط فرضی همان جهت نگاه اوست.

• در صورتی که سوژه ای غیر از شخصیت در صحنه باشد ، برای مثال یک ماشین که حرکت می کند ، خط فرضی جهت حرکت آن سوژه است.

• در حالتی که دو سوژه در صحنه وجود دارد که یا روبه روی هم هستند و یا پهلوی هم ، برای مثال دو شخصیت که با هم گفتو گو می کنند ، یا دو شخصیت که در کنار هم در صندلی جلوی یک ماشین نشسته اند ، خط فرضی خط واصل بین آنهاست.

• در حالتی که بیش از دو شخصیت در صحنه داریم ، برای گرفتن هر نما از دو به دوی آنها ، یک خط فرضی بین آن دو که همان خط واصل بین آنهاست رسم می شود.

• در حالتی که یک نفر یا دو نفر ، یا بیشتر ( در یک قاب ) طرف گفت و گوی یک نفر یا دو نفر ، یا بیشتر ( در یک قاب دیگر ) قرار می گیرد ، باز خط فرضی خط واصل بین آن یک نفر یا دو نفر یا … با آن یک نفر یا دو نفر یا … است.

• در همه این موارد ، برای گرفتن چند نما از یک صحنه ، باید دوربین همواره در یک جهت خط فرضی ، یعنی همان جهتی که در نمای اول دوربین قرار داشته قرار بگیرد ، زیرا در غیر این صورت خط فرضی شکسته شده و در تصویر اخلال ایجاد می شود.

پنج روش کلی برای شکستن خط :

۱-به کارگیری از تراولینگ دوربین : یعنی دوربین بر روی ریل و با حرکت بدون کات (قطع) از خط فرضی بگذرد و دور کاراکتر بچرخد.

۲- به کارگیری از نمای خنثی :(Hed on) :استفاده از نمای خنثی اگر طولانی باشد ، تماشاچی فراموش می کند که خط فرضی کجا بوده است ودر اینجا می توان خط فرضی راشکست.

۳- کات اوی (cat away): که شامل استفاده از ۱- اینسرت : که در آن وحدت مکانی وجود داشته باشد و شئ مورد نظر قبلا و در نمای قبلی وجود داشته باشد. ( اینسرت یعنی نمای درشت از شئ بی جان ) ۲- استفاده از اینتر کات یا کات واسطه بمنظور ایجاد تداوم و گذشت زمان، مانند مرور خاطرات و بازگشت به گذشته( فلاش بک ) و استفاده از نمای ابژکتیو (دید دوربین )

۴- به کارگیری از نمای دید بازیگر: نمونه عینی آن را شاید بارها دیده باشید مانند دو کاراکتر که در یک ماشین نشسته اند و از دید بازیگر ها می بینیم که جهت ها عوض می شوند در حالی که این نقطه دید بازیگر است و برای تماشاچی قابل قبول می باشد.

۵- به کارگیری از  از نمای شوک آور : بادلیل منطقی مانند هرج و مرج ، خودکشی  و اتفاق مهمی که در صحنه روی می دهد ، می توان خط فرضی را شکست.



:: بازدید از این مطلب : 425
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 شهريور 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : matin

کارگردانی به هنری گفته می شود  که شخصی کاردان فیلم‌نامه را به یک فیلم سینمایی یا تلویزیونی بدل نماید. به همین خاطر است که همواره، یک اثر تصویری متحرک را به نام کارگردان آن می‌شناسند در واقع کارگزذان شخصی است که که بیشترین مسئولیت را در برابر  تصویر و صدای فیلم دارد و معمولا ایده و بن مایه فیلم و شکل نهایی اثر از اوست و مهم‌ترین کاری که یک کارگردان در جریان ساخت یک اثر تصویر متحرک انجام می‌دهد،حفظ جریان درام و بن مایه فیلم نامه در اثر که این امر در مراحل سه‌گانهٔ پیش تولید، تولید و پس‌تولید (تدوین) باید حفظ بشه. برنامه ریزی ساخت فیلم ، نظارت بر ساخت آن ، ارائه دستورالعمل به بازیگران و کلیه دست اندرکاران فنی تولید و ارائه تصویری هنری و فنی به عهده اوست .

او پس از مطالعه فیلم‌نامه آنرا خرد کرده و به قطعات کوچکی به نام سکانس، صحنه و پلان تبدیل می‌کند و متنی را تهیه می‌کند با عنوان دکوپاژ. این متن دستور العملی است برای همه عوامل سازنده فیلم که در آن تمامی جزئیات پلان از قبیل زاویه دوربین، اندازه‌نما، حرکت و گفتار بازیگر، نور، زمان، مکان و … نوشته شده است.همه این وظایف و مسئولیت را کارگردان تنها به عهده نمی گیرد ،بلکه با کمک عوامل خود که شامل دستیاران ، فیلم بردار ، منشی صحنه و … انجام می دهد.

اما در نهایت اوست،که نه تنها گروه خود بلکه کل فرایند فیلم سازی را هدایت و نظارت می کند و با اصول قاب‌بندی،ریتم، تداوم حرکت، صدا و تصویرکه کارگردان برای دکوپاژ به کار می‌گیرد به شکل نهایی اثر (فیلم)می رسد. این قواعد هنری بر خلاف اصول علوم طبیعی چندان ثابت و غیرقابل تغییر نیستند بلکه حاصل تجربیات خود کارگردان و کارگردانان پیشین بوده و بر اساس نوع نگرش و سبک هنری فیلم‌ساز، متغیر می‌باشند که همین امر است به کارگردان فرصت بروز خلاقیت را می دهد

 



:: برچسب‌ها: کارگردان کیست , کارگردانی , هنرمندان , هنرهفتم ,
:: بازدید از این مطلب : 286
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 شهريور 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : matin

بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران با مدیریت جناب آقای علی نصیریان برگزار گردید و برندگان در پارت های گوناگون معرفی شدند.

بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران  ساعت ۲۰:۲۷ با پخش سرود ملی در کنار هنرمندان سینما در تالار وحدت آغاز گردید. در آغاز جشن نمآهنگی با صدای محسن چاوشی پخش شد که در آن اشاره ای به هنرمندان فوت شده ذر یک سال اخیر سینمای ایران داشت. بعد از آن محمدرضا شهیدی فرد به عنوان مجری روی سن رفت و به حضار خوش آمد گفت.

علی نصیریان رییس بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران به عنوان نخستین سخنران مراسم در سخنانی گفت: این جشن بر همه شما مبارک باشد. آن زمان که ما کار می کردیم شرایط بسیار سخت تری داشت  و ما سختی های زیادی را تحمل کردیم ولی امروز سینما نسبت به دوره ما پیشرفت کرده و امیدوارم شما این سختی ها را نکشید. 

 



:: بازدید از این مطلب : 440
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 شهريور 1397 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد